L’Arxiu
Municipal de Salt, arran de diferents fotografies i testimonis a que ha tingut
accés, ha publicat dues entrades molt interessants al seu blog en les quals
s’arriba a la conclusió que l’accident que va patir el tren d’Olot al Pas dels
Gegants l’any 1946 no va ser tal accident sinó un sabotatge efectuat pels
maquis, tal com molta gent sempre havia defensat.
Degut
a l’interès del tema, a continuació us copiem literalment les dues entrades
incloent les mateixes fotografies que incorporen i els enllaços a la publicació
original. Aprofitem per felicitar als responsables del blog de l’Arxiu
Municipal de Salt per l’acurada feina de divulgació històrica que porten a
terme.
ACCIDENT O SABOTATGE?
(Entrada
publicada el 14/02/2014 al blog de l’Arxiu Municipal de Salt)
19
de maig de 1946. Un grup de nois i noies del GEiEG pugen al petit tren de la línia Girona-Olot
per anar a Les Planes, a l’Aplec Excursionista de Sant Pelegrí de Cogolls.
Tenen per endavant un divertit diumenge d’excursió i estan emocionats i
excitats. Riuen, fan bromes, s’ho passen d’allò més bé.
A
les 6 en punt el tren es posa en marxa, alguns treuen un entrepà i una bota de
vi que es passen de mà en mà per fer més distret el pesat viatge. Poca estona
després passen de llarg l’estació del Veïnat de Salt. El tren no para en
aquesta ocasió, és un tren especial que els ha de dur directament a destí. Per
això tampoc no para a l’abaixador de Salt. Per la finestra veuen el campanar de
Sant Cugat mentre el tren s’endinsa per les deveses i fa camí cap a la riba del
riu Ter per sortejar el difícil pas de la muntanya de Montfullà, allà on sembla
que el tren vagi penjat del precipici, just al Pas del Gegant.
El
tren és a punt d’entrar a la pronunciada corba quan de sobte una brusca frenada
seguida de sotracs i les sacsejades fa caure la gent i que les bosses surtin
disparades per tot arreu. Tot són crits, exclamacions i laments mentre el vagó
continua la seva infernal carrera desbocada en direcció al riu, però finalment
s’inclina perillosament i s’atura abans d’arribar-hi. Ningú entén què ha
passat. Alguns tenen cops i contusions i tots estan espantats. Els més decidits
obren les finestres i ajuden la gent a saltar a fora del tren i un cop a terra
ferma descobreixen la magnitud de la tragèdia.
El
tren ha descarrilat. La locomotora i el primer vagó han caigut al riu que, en
ser primavera, baixa amb molta aigua i s’han submergit. Per sort la majoria de
la gent anava en els darrers vagons per evitar empassar-se el fum de la
locomotora i en el primer cotxe hi anaven només tretze persones que han pogut
sortir pel seu propi peu excepte un, en Pere Gibert de vint-i-sis anys, que ha
rebut un fort cop al cap que l’ha deixat inconscient i hauria mort ofegat si
els seus companys no s’haguessin adonat que faltava i l’haguessin rescatat de
l’interior del vehicle mig submergit.
Pocs
minuts després del descarrilament, veïns de Salt, de Bescanó i la Creu Roja són al lloc
dels fets per ajudar en les tasques de salvament. Seixanta persones han
resultat ferides de diversa consideració, però gairebé totes de caràcter lleu.
Només en Pere Gibert és el que ha rebut més. Està greu i una ambulància se
l’endú a l’hospital on dies després aconsegueix recuperar-se favorablement.
També s’emporten a l’hospital a Blai Magaldi amb un trau al cap, però no és una
ferida greu i després de curar-lo pot tornar a casa seva.
Per
què s’ha produït l’accident? Els diaris no en diuen la causa i la versió més o
menys “oficial” apunta cap el mal estat de les vies, degut a la falta de
manteniment (que es volia amagar) i les abundants pluges que havien caigut dies
abans. Però hi ha una altra versió que corre de boca en boca per tot el poble
de Salt i que es resumeix en una sola paraula: sabotatge.
Hi
ha uns aspectes inquietants en les notícies publicades a Los Sitios
(21/05/1946, pàgines 1 i 2) i a La Vanguardia (22/05/1946, pàgina 11) que ens
en fan sospitar: l’accident es va produir en una corba molt tancada que
dificultava la visió de la
via. El maquinista va frenar bruscament, va fer sonar el
xiulet tres cops com a senyal d’alarma i va poder saltar de la locomotora
juntament amb el fogoner abans que el tren es precipités cap el riu.
Si
va frenar i activar l’alarma és que, potser, va veure alguna cosa sospitosa a
les vies, però no va tenir temps d’aturar-se abans a causa de l’escassa
visibilitat? Com és que en les fotografies que han donat aquest 2014 a l’Arxiu sobre
l’accident es veu la via del tren clarament desviada cap el riu? Van ser
desviades per una mà humana o van ser arrossegades per la força de la
locomotora en el moment del descarrilament? Per què les autoritats i la premsa
va ocultar la causa real del descarrilament? No interessava que se sabés que
havia estat un sabotatge o el que no interessava és que se sabés que no es
feien les tasques de manteniment necessàries a la línia fèrria?
Accident
o sabotatge? Potser mai podrem esbrinar la veritat del que va passar aquell
matí d’un mes de maig.
ACTUALITZACIÓ
DE L’ENTRADA (18/02/2014):
Hem
rebut un correu electrònic en referència a aquest article que diu el següent:
“El grup de maquis de la zona de Girona va rebre des de Tolosa de Llenguadoc la
informació de què aquell tren portaria un carregament d’armes de Girona a Olot,
així que es va planificar el sabotatge. La nit corresponent van anar a
descargolar les vies. El que mai van saber va ser si la informació havia estat
errònia o si les autoritats van utilitzar la gent del GEiEG d’escuts humans per
protegir l’armament.”
Aquest
correu recull el testimoni de l’avi del remitent que era maqui i va participar
en les tasques de descargolament de les vies.
Interessant
apunt!
MÉS INFORMACIÓ SOBRE ELS FETS DEL
TREN D’OLOT DE L’ANY 1946
(Entrada
publicada el 18 de març de 2014 al blog de l’Arxiu Municipal de Salt)
Fa
uns dies varem fer una entrada en la que ens
preguntàvem si l’accident que va patir a la Pilastra el tren d’Olot el 19 de
maig de 1946 havia estat realment un accident o un sabotatge. Les versions
“oficials” parlaven d’accident fortuït, d’altres “oficioses” que el manteniment
de les vies era escàs i que les pluges les havien fet malbé, però la versió més
estesa entre la gent de Salt era (i és) ben diferent: sabotatge.
Després
de publicar l’entrada varem rebre uns quants correus electrònics en que la
versió majoritària era la del sabotatge i, fins i tot, ens donaven testimonis
directes de gent implicada. Un d’aquells correus ja el varem publicar en una
actualització de l’entrada, però un altre correu comportava la donació a
l’Arxiu de la fotografia que encapçala aquest escrit i, a més, una llarga
explicació de primera mà: la mare del nostre interlocutor va viure en directe
els fets quan va anar fins el lloc de l’accident a interessar-se pel seu pare,
en Narcís, que era guardafrens i treballava en aquell tren. Aquesta és
l’explicació que ens ha fet arribar la filla d’en Narcís que encara recorda
perfectament tot el que va passar aquell dia de fa gairebé 68 anys:
“En
Narcís, per la seva feina de guardafrens, anava al vagó de cua quan va sentir
que la màquina l’hi demanava frens amb una cadència especial del xiulet. Va
pensar que era estrany que l’hi demanés tan aviat perquè encara eren lluny de
l’estació de Bescanó. Va començar a frenar de la forma habitual sense sospitar
res quan, en sentir la insistència de la màquina, va mirar pel vidre de la
finestra que tenia damunt del vagó i va veure que la via estava tallada.
Urgentment va giravoltar la maneta amb totes les seves forces per evitar el
desastre, però la inèrcia del tren era massa forta i, tot i que la màquina va
perdre molta velocitat, quan va arribar a la via desviada, es va balancejar i
va caure al riu arrossegant tots els vagons darrera seu. En Narcís es va fer
una ferida al llavi amb el vidre de la finestra.
Mentrestant,
a casa d’en Narcís, varen sentir passar moltes ambulàncies per la carretera
(actual carrer Major) i la seva muller i la seva filla varen sortir a
preguntar. Una persona els va dir que el tren havia caigut a la Pilastra. Les dues
dones, espantades, van córrer a la recerca de notícies perquè sabien que en
Narcís anava en aquell tren. La filla va agafar la bicicleta i va córrer cap a la Pilastra. Allà va
trobar el seu pare assegut mentre un metge li curava la ferida del llavi. Més
tranquil·la en veure que no era greu, s’hi va quedar una estona per ajudar i va
escoltar les converses dels altres treballadors del tren que deien:
–
Però com ho han pogut fer?
–
Molt fàcil, han tret els cargols i amb una perpalina han desviat la via – va
respondre en Narcís.”
Semblava
que algú realment havia descaragolat la via, no se sap si els dos rails o només
un, i que l’havia desplaçat una mica. La màquina, en caure al riu, va acabar de
desplaçar-la del tot arrossegant-la amb ella.
Per
què els diaris no van dir res d’aquesta hipòtesi? Doncs perquè en aquella època
de repressió i postguerra (tot just feia menys d’un any que s’havia acabat la Segona Guerra Mundial
i 7 de la fi de la Guerra
Civil ), qualsevol referència a la lluita dels maquis o altres
guerrilles, eren sistemàticament silenciades per la censura del règim
franquista.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada