En
un revolt, penjada sobre el riu, hi ha l’estació de Vilanna. O de Bonmatí. En
front hi té un grup de cases adossades a una muntanya que ho empeny tot contra
el Ter. Hi ha el pont, que donava sentit a la parada. Fa poc que han eixamplat
la carretera, que abans en deien de La Vergonya , que serveix per anar de Girona a Olot.
O a l’inrevés. Tot plegat conforma un paisatge peculiar, com un aparador
del temps que ha passat. Com les cadires i les taules del bar Oasi, que hi ha
al davant de l’estació abandonada i en què un rètol adverteix que és en
traspàs. Les cadires i les taules, però, semblen disposades a no moure’s d’allà
on són, com els tres homes que s’hi asseuen i juguen a cartes com si no
els passessin centenars de cotxes ben a tocar, com si el paratge conservés la
tranquil·litat de cinquanta anys enrere i el tren estigués a punt d’aparèixer
del revolt, esbufegant, camí d’Anglès.
És
una tarda de setembre i fa calor. El vent mou els pollacres i les fulles fan
fressa. L’edifici de l’estació és senzill, estret, estirat com els arbres del
voltant. No s’assembla a cap dels que hi ha a la línia. Hi té un aire, sí, però
és diferent, humil. Més humil encara que tots els altres. El capital del tren
d’Olot no donava per a més. Malgrat tot aguanta, és aquí. S’aferra a la
muntanya que l’empeny, a la carretera que s’eixampla i desdibuixa l’espai pel
qual havia passat el tren. Pregunto als de l’Oasi per l’estació. La pregunta
els sorprèn. És com si per a ells no existís: “l’estació, diu? Miri-se-la bé,
que em penso que la volen fotre a terra”, diu el més vell. Tornen a les cartes
com si res no hi fos: ni els cotxes, ni l’estació, ni jo mateix. Insisteixo,
els pregunto pel tren, si tot plegat ha canviat molt. “Sí, la carretera ara
està molt bé. El tren… del tren no recordo gairebé res. No sé, que era vell.
Aquí tot era vell aleshores.”
El
que m’ha dit l’home del bar sembla que és veritat. EL POUM de Bescanó preveu
enderrocar l’estació de Vilanna. O de Bonmatí. N’hi ha que s’hi oposen, que no
veuen motius per desfer-se de cap dels detalls d’aquest paratge. També parlo
amb ells: “no defallim, hem fet un recurs!”, m’expliquen. Amb tot, no sé si els
seus planys s’aixequen per damunt de la fressa que fan els pollancres quan els
mou el vent. No sé si se’ls escolta algú. De tornada a casa m’he aturat a
Tordera, una estació condemnada per Adif. La van construir el 1859 i va ser,
per tres anys, el final de la línia de la costa. Els treballs d’enderroc han
començat. Aquí també hi ha arbres plens de fulles que fan fressa. Hi bufa una
mica de vent.
(Escrit
de Carles Gorini publicat el 7 de setembre de 2010 al blog Revista de
Ferrocarrils)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada